سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی بیست

کاربرد کارت ویزیت

اصلی‌ترین سوالی که معمولا حین تصمیم برای سفارش کارت ویزیت از خود نمی‌پرسیم این است که کاربرد کارت ویزیت چیست؟ امروزه اصلی‌ترین کاربرد کارت ویزیت اطلاع‌رسانی آرشیوی (و نه تبلیغاتی) است. یعنی قرار نیست کارت ویزیت برای شما مانند یک آگهی تلویزیونی، یک محصول (اعم از تجاری یا فرهنگی) یا خدمات را معرفی کند؛ بلکه اطلاعات یک شخص حقیقی یا حقوقی را به ساده‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین شکل در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

فراموش نکنید که کارت ویزیت معمولا توسط خود شما یا نزدیکانتان به دست مخاطب می‌رسد، بنابراین می‌توان روی شناخت اولیه‌ای که نتیجه برخورد شما و مخاطب است حساب کرد.
اطلاعاتی که معمولا روی کارت ویزیت دیده می‌شود شامل نام و نشانی و راه‌های تماس است و گاه خدماتی که صاحب کارت ارایه می‌کند. اگرچه شما می‌توانید کارت ویزیت‌هایی را مثال بزنید که صاحب آن، صفحه کارت را با یک بروشور اطلاع‌رسانی «اشتباه» گرفته است و سیر تا پیاز جزییات کار خود را روی آن درج کرده. نکته دقیقا در همین عبارت است: «اشتباه» گرفته است. اگر کاربری اطلاع‌رسانی آرشیوی را برای یک کارت ویزیت قائل باشیم باید به درج خلاصه‌ترین و در عین حال کلیدی‌ترین اطلاعات روی کارت ویزیت بسنده کنیم و خودمان را توجیه کنیم نباید هزینه‌ای که برای سفارش کارت ویزیت می‌پردازیم رابااستفاده بهینه ازتمام مساحت کارت ودرج تمامی اطلاعات ممکن،حلال کنیم!
بنابراین هر زمان که به صرافت داشتن کارت ویزیت افتادید، قلم و کاغذ بردارید و اطلاعات شخصی خود را به خلاصه‌ترین شکل ممکن درآورید.

طراحی کارت ویزیت را جدی بگیریم

کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟

البته پیش از پاسخ به این سوال باید به پرسش دیگری جواب بدهید: آیا شما سهمی برای کیفیت طراحی کارت ویزیت خودتان قائل هستید؟
بسیاری از افراد پورسه سفارش یک کارت ویزیت را شامل دو مرحله می‌دانند: سفارش حضوری یا تلفنی کارت به چاپ‌خانه یا یک واسطه و تحویل آن، و اصولا سهمی برای کیفیت طراحی کارت خود در نظر نمی‌گیرند. غفلتی که تنها در زمان مقایسه جلوه بصری کارت خود با کارت ویزیت همکارشان که بسیار زیبا تر و چشم نواز تر ‌‌جلوه‌ می کند، از آن آگاه می‌شوند.

دوباره باز گردیم به پرسش ابتدای این پاراگراف: طراحی کارت ویزیت را باید به چه کسی سفارش دهیم؟ دایره کسانی که می‌توانند وظیفه طراحی کارت ویزیت شما را بر عهده بگیرند بسیار گسترده است؛ مخصوصا در آستانه سال 2007 میلادی که سادگی امکان کار با یک نرم‌افزارهای طراحی و گرافیکی، بسیاری از افراد، از پسر خاله عزیزتان بگیرید تا مسئول تکثیر یک فروشگاه، را به این توهم انداخته است که می‌توانند از عهده هر کار تصویری و گرافیکی برآیند.

اما اگر برای کیفیت بصری آنچه به عنوان کارت ویزیت کاری یا شخصی به دست مخاطبان خود می دهید ارزش قائل هستید، کارت ویزیت خود را به یک «طراح گرافیک» سفارش دهید. این دسته از افراد معمولا در «شرکت‌های تبلیغاتی» یا «آتلیه‌های شخصی طراحی» مشغول به کارند.
با مراجعه به یک طراح گرافیک می توانید نمونه کار‌ها یا البوم‌هایی از کارت‌های ویزیت را ورق بزنید و مورد مشابه به سلیقه خود را انتخاب کنید. پس از آن خواسته‌ها و انتظارات خود از کارت ویزیت را با او در میان بگذارید. حتی به قطع، رنگ‌بندی و نوع کاغذ مورد نظرتان نیز اشاره کنید.

اما در نهایت وظیفه طراحی کارت را به شخص وی بسپارید. فراموش نکنید همچنان که شما در رشته خود یک متخصص و خبره هستید و از بیمارانتان انتظار دارید که به گفته و عمل شما احترام بگذارند و آن را بپذیرند، یک طراح گرافیک نیز در حوزه کاری خود یک متخصص است که بدون شک بهتر از شمامی‌تواند در مورد جزییات یک کارت ویزیت اظهار عقیده کند. شما این اختیار را برای خود قائل باشید که هنگام مرور نمونه‌ کارهای قبلی او، سبک و جزییات کاری او را بپذیرید یا به شخص دیگری مراجعه کنید. اما در صورت پذیرش، به طراح اعتماد کنید و او را در کار خود آزاد بگذارید.

بدون شک برای هر پزشک یا دندان‌پزشکی مطبوع تر است که طرح کارت ویزیت او، خاص و متعلق به شخص وی باشد. اما به این نکته نیز توجه کنید که برای داشتن یک کارت با طراحی زیبا و احتمالا منحصر به فرد باید هزینه بیشتری نسبت به حالت عادی بپردازید. قبل از سفارش کارت این مساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و در صورتی که کیفیت کار چندان برای شما اهمیت ندارد، قید یک طراح گرافیک را بزنید و به مستقیما به یک چاپ‌خانه یا مرکز تایپ و تکثیر مراجعه کنید.

روش های چاپ کارت ویزیت

صحبت کردن از روش‌های مختلف چاپ در شرایط حاضر که هر روزه فن‌آوری‌های تازه‌تری در این حوزه ظهور می کنند خیلی دقیق و فنی نخواهد بود. اما می‌توان تکنیک‌های چاپ فعلی را در دو دسته ه کلی تقسیم‌بندی کرد:

چاپ افست و چاپ دیجیتال

الف) چاپ افست
افست معمول ترین روش چاپ در ایران است که به دلیل سابقه نسبتا طولانی و تجربه‌های فراوانی که در سیستم‌های آن انجام شده است به یکی از بهترین و ارزان ترین روش‌های چاپ تبدیل شده است. بنای چاپ افست بر ترکیب رنگ‌ها بر اساس چهار رنگ آبی(C)، ارغوانی (M)، زرد (Y) و سیاه (K) است. شاخص عمومی افست تیراژ معمولا بالای سفارشات است که به طور معمول هزار نسخه است.

ب) چاپ دیجیتال
روشی است شبیه اتفاقی که در پرینترهای رومیزی می‌افتد؛ با این تفاوت که ماده اثرگذار روی کاغذ پودر رنگی است که در اثر حرارت به صورت لایه‌های رنگ روی کاغذ می نشیند. حسن بزرگ چاپ دیجیتال سرعت فوق‌العاده (در حد ساعت) و تیراژ دلخواه (و عموما پایین) سفارشات است. هزینه این چاپ در تیراژ برابر بسیار بیشتر از چاپ افست است.
کارت‌های ویزیت عموما به روش افست چاپ می‌شوند، مگر اینکه سفارش دهنده مشمول محدودیت زمان باشد تا تیراژ محدودی از کارت را سفارش دهد. در این صورت چاپ دیجیتال به طرفه‌تر است.

انتخاب نوع مقوا
کارت‌های ویزیت بسته به نوع کاربرد در روی کاغذهای مختلفی چاپ می‌شوند. معمول ترین این کاغذها عبارتند از:
مقوای کارتی:
عموما مقوا برای کارت ویزیت مناسب نیست، مگر به منظور صرفه‌جویی در هزینه
مقوای گلاسه:
ضخامت ان متفاوت است. قیمت آن نسبت به انواع دیگر پایین‌تر است.

مقوا با روکش ورنی داغ یا مات:
روکش ورنی جدا از افزایش جلوه و زیبایی، موجب اتسحکام و ماندگاری کارت شما می‌شود. اما وجه منفی آن، این است که امکان نوشتن روی این کارت وجود ندارد. در نتیجه برای کارت ویزیت مطب کاربرد ندارد، چراکه امکان درج وقت بیمار در پشت ان وجود ندارد.

مقوای بافت‌دار (کتان )
این نوع مقوا سبکی، استحکام و زیبایی را به صورت توام دارد. قابلیت انعطاف دارد، پس حین خم شدن نمی شکند و امکان نوشتن روی ان وجود دارد. قیمت این نوع مقوا نسبت به موارد دیگر اندکی بیشتر است.

ویژگی‌های یک کارت ویزیت خوب
مهم ترین ویژگی کارت ویزیت آن است که پیش از هر چیز بتواند اطلاعات مورد نیاز مخاطب شما را، ساده و بی‌درد سر، در اختیار او قرار دهد و نباید او را گمراه کند. نمی توان توقع داشت که کارت ویزیت نقش یک بروشور اطلاع‌رسانی را بازی کند. بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می‌پندارند، شما می‌توانید به قید کردن نام و نشانی و راه‌های ارتباطی بسنده کنید و از آوردن شکل یا تصویر بر روی کارت خود پرهیز کنید. مثلا هیچ لزومی ندارد کارت شما به عنوان یک دندان‌پزشک الزاما با تصویر یک دندان یا عنبر یا یونیت دندان‌پزشکی همراه باشد تا مخاطبانتان پی به حرفه و تخصص شما ببرند.

از خاطر نبرید که بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می پندارند، سادگی و وجود فضای خالی در یک کارت ویزیت می تواند آن را در نظر دیگران چشم نواز تر کند.

 

منبع: دانا دیزاین

 

چند لینک مفید:

https://www.codecademy.com/profiles/css2967141224

سایت edcore