سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی بیست

نظر

اصولا کاتالوگ ها برتری بیشتری نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی دارند؛ زیرا با چاپ کاتالوگ، جزییات بیشتری از خدمات، محصولات تولیدی و هر آنچه که صاحبان کسب و کار قصد معرفی آن را دارند در اختیار مشتریان و مخاطبان قرار می دهد. بنابراین توجه به نوع طراحی و عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا نادیده گرفتن این موضوع به طور حتم بازخورد کاتالوگ را با شکست مواجه می کند و تاثیری در روند افزایش فروش نخواهد داشت. چاپ کاتالوگ حرفه ای و با کیفیت، تصویری از برتری، کیفیت و متمایز بودن برند را در ذهن مشتری ایجاد می کنند و تمایل به خرید را افزایش می دهند.

بسیاری از کاتالوگ ها دور ریز هستند به این معنی که قبل از مطالعه به سطل بازیافت انداخته می شوند و یا مخاطب توجهی به آنها ندارد. طبیعتا دلیل اصلی آن، طراحی نامناسب کاتالوگ و عدم توجه به اهمیت طراحی اصولی کاتالوگ است. از آنجایی که اینگونه کاتالوگ ها فاقد طراحی تکنیکال و جذابیت بصری هستند تاثیر مستقیمی بر افت کیفیت برند دارند. در واقع طراحی حرفه ای کاتالوگ کلیدی برای نشان دادن کیفیت و تمایز یک برند است و به طور قطع بر نگرش و انتخاب مخاطب تاثیر چشم گیری خواهد داشت.

می بینیم که در جامعه امروزی ایران در حالی که بسیاری از برند ها و تولیدات داخلی دارای کیفیت مطلوبی هستند مردم تمایل به خرید از برند ایرانی ندارند و جذب برندهای خارجی می شوند. بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان مجبور می شوند کالاهای تولیدی خود را به عنوان کالاهای ترک و … بفروشند. زیرا تولیدکنندگان و صاحبان صنایع به آن اندازه که به کیفیت محصولات تولیدی و خدماتی خود اهمیت می دهند به کیفیت معرفی آن اهمیت چندانی نمی دهند. همین امر سبب کاهش فروش می شود.

در واقع، کسب و کارها در ایران، اهمیت تبلیغات و مخصوصا اهمیت طراحی کاتالوگ در تبلیغات و بازاریابی را به درستی درک نکرده اند. لذا همواره شاهد محصولات و خدماتی بسیار با کیفیت در بازار ایران هستیم که بر اثر عدم توجه به تبلیغات کارشناسانه و به روز در بین مخاطبین داخلی و گاها خارجی جایگاهی ندارند. بنایراین تولید کنندگان و صاحبان صنایع می بایست نگاه سختگیرانه تری نسبت به انتخاب شرکت های تبلیغاتی داشته باشند. زیرا پیشرفت و توسعه فروش یک برند در گرو کارآمدی و تخصص آنهاست.

دو نوع اصلی طراحی کاتالوگ ها

کاتالوگ های تک محصولی

کاتالوگ هایی هستند که به عنوان دفترچه راهنمای محصول به کار می روند و در آنها به توصیف یک محصول و راهنمای استفاده از آن پرداخته می شود. معمولا به همراه محصولاتی که می خرید این دفترچه را به عنوان راهنما دریافت می کنید و برای معرفی آن محصول خاص در اختیار شما قرار می گیرد.

کاتالوگ های چند محصولی

کاتالوگ هایی هستند که در آن به توصیف چند محصول و خدمات یک مجموعه پرداخته می شود. این نوع کاتالوگ ها در دو سبک متفاوت ژورنالی و صفحه آرایی در نظر گرفته می شوند.

سبک های مختلف طراحی کاتالوگ ها

معمولا دو سبک مرسوم، برای طراحی کاتالوگ وجود دارد:

  1. سبک ژورنالی
  2. سبک صفحه آرایی

در ادامه به اهمیت هر کدام از این سبک ها در تبلیغات و موارد استفاده آن ها خواهیم پرداخت.

اهمیت طراحی کاتالوگ به سبک ژورنالی

کاتالوگ هایی که به سبک ژورنالی طراحی می شوند غالبا عکس محورند. پایه و اساس کلی این گونه از طراحی کاتالوگ ها بر اساس تصاویر با کیفیت، شعارهای تبلیغاتی، محتوای متنی مختصر، چارت ها و جداول مربوط به معرفی محصول می باشند. محصولات و خدمات هسته مرکزی یک کسب و کار به شمار می روند و تهیه عکس های صنعتی و تبلیغاتی با کیفیت از آنها در این نوع سبک طراحی بسیار حائز اهمیت است. زیرا به طور قابل توجهی به جذب مشتری کمک می کنند.

اصولا موفقترین برندها، سازمان ها و صنایع کسانی هستند که برای معرفی محصولات و خدمات خود به تهیه تصاویر با کیفیت و بی نظیر اقدام می کنند. اگرچه ممکن است عکاسی تبلیغاتی و صنعتی از محصولات تولیدی و خدمات کمی هزینه بر باشد اما قطعا این هزینه ها برای دستیابی به بازخورد متفاوت فروش می ارزد. چرا که به برتر نشان دادن کیفیت محصولات تولیدی و خدمات برند کمک قابل توجهی می کند. بکارگیری تصاویر با کیفیت در کنار طراحی خلاق و اصولی، منجر به خلق و چاپ کاتالوگ کاربردی و متمایزی در جهت نمایش برتری برند به منظور فروش چشمگیر کالا و خدمات می شود. عکس های فاقد کیفیت، طراحی ابتدایی و غیر اصولی و استفاده از نیروی غیر متخصص در طراحی کاتالوگ شانس فروش بالا را از برندها سلب خواهد کرد.

اهمیت طراحی کاتالوگ به سبک صفحه آرایی

کاتالوگ هایی که به سبک صفحه آرایی طراحی می شوند غالبا بر مبنای محتوای متنی پایه ریزی می شوند و محتوای متنی غالب به تصاویر هستند. در واقع هنر آراستن اینگونه صفحات به وسیله محتوای متنی در جهت جذب خواننده می باشد. به گونه ای که مخاطب ترغیب به خواندن هر چه بیشتر مطالب شود. انتخاب قطع مناسب در این گونه کاتالوگ ها، مجلات و کتاب ها بسیار حائز اهمیت است. پارامترهای دیگری نظیر: چگونگی طراحی نمودارها، جداول، نوع قرارگیری و چیدمان مطالب در صفحات به همراه بکارگیری تصاویر هنری است که در طراحی هر چه موفق تر اینگونه کاتالوگ ها تاثیرگذار خواهد بود.

اهمیت طراحی کاتالوگ در تبلیغات و بازاریابی

اصلی ترین اهرم رقابت در هر کسب و کار تبلیغات برتر است. هرچه تبلبغات و بازاریابی هدفمندتر و با کیفیت تر باشد موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا سرعت می گیرد. امروزه با رشد بازاریابی آنلاین بسیاری از صاحبین مشاغل توجه خود را از بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی چاپی برداشته اند و همین امر باعث بی اطلاعی برخی از مخاطبینی که در معرض تبلیغات آنلاین نیستند می شود. عموما تبلیغات آنلاین و آفلاین با هم روند پیشرفت یک کسب و کار را بهبود می بخشند.

مزایای کاتالوگ در تبلیغات چیست؟ اهمیت طراحی کاتالوگ در تبلیغات و بازاریابی

یکی از موثرترین و در دسترس ترین ابزارهای تبلیغاتی آنلاین و چاپی، طراحی کاتالوگ حرفه ای است. در واقع طراحی مدرن و حرفه ای کاتالوگ ها می تواند تصمیم به خرید مشتیان را به طرز چشمگیری افزایش دهد. زمانی که از کاتالوگ های تبلیغاتی به منظور پیشبرد اهداف بازاریابی استفاده می شود همواره باید در طراحی آنها به نکات کلیدی همچون چیدمان منظم محتوای نوشتاری، استفاده از تصاویر با کیفیت، حفظ یکپارچگی ترکیب بندی و طراحی در صفحات، قطع کاربردی و کیفیت چاپ توجه داشت. زیرا در چرخه فروش محصولات و معرفی خدمات تاثیر مستقیم و مهمی خواهد داشت. در واقع اینکه چگونه کاتالوگ به یک ابزار قدرتمند تبلیغاتی تبدیل شود بستگی به میزان مهارت طراح کاتالوگ و عکاس دارد.

مزایای طراحی کاتالوگ نسبت به سایر روش های تبلیغاتی

  1. بازگشت هزینه های مربوط به طراحی و تولید آن در مدت زمان کم: هدف از تبلیغات، جذب مشتری و بازگشت هزینه است. شما می خواهید در وهله اول پولی که برای تبلیغ خرج کرده اید بازگردد و پس از آن به سوددهی بیشتر دست یابید. طراحی و چاپ کاتالوگ، در کوتاه ترین زمان ممکن این کار را برای شما می کند.
  2. قابلیت نگهداری نزد مشتریان و اشتراک گذاری آن با دیگران: کاتالوگ یک بار مصرف نیست. بسته به طراحی آن، می تواند ماندگاری بالا داشته باشد و تا مدت ها نزد مشتریانتان بماند و دست به دست شود و تاثیرگذاری خود را داشته باشد.
  3. قابلیت ارائه اطلاعات محصولات و خدمات با جزییات بیشتر به مشتریان: این روش، یکی از روش هایی است که اطلاعات محصول را به خوبی و با جزئیات به مشتریان تحویل می دهد.
  4. در دسترس ترین و موثرترین ابزار تبلیغاتی در زمینه تبلیغات آنلاین و چاپی: کاتالوگ جزو ابزارهایی است که همیشه در دسترس است. امروزه با اینکه تبلیغات دیجیتال کاربرد زیادی پیدا کرده است، ولی باز هم کاتالوگ اثرگذاری خود را دارد. همچنین این ابزار می تواند پلی بین شما و مشتریانی باشد که خیلی در فضای آنلاین حضور ندارند.

 

منبع: https://jelvehnama.com/the-importance-of-catalog-design-in-advertising/