سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی بیست

نظر

امروزه، رقابت بر وجود خلاقیت و حرفه ای بودن در زمینه طراحی برای جذب مخاطب است. اگر کاتالوگی که طراحی می کنیم حرفه ای و به دور از اشتباهات باشد، در نهایت این برند ماست که برنده رقابت شدیدی که بین رقیبان وجود دارد می شود. حتما این نقل معروف را از لقمان شنیده اید که از او می پرسند «ادب از که آموخته ای؟» و در جواب می گوید: « از بی ادبان! هر کاری از آن ها که در نظرم ناپسند آمد، از انجام آن پرهیز کردم!»
لذا، برای این که معنی یک طراحی استاندارد به خوبی برای شما جا بیافتد، دانستن این نکته که از انجام چه کارهایی بپرهیزیم، می تواند کمک زیادی به ما بکند. اشتباهات رایج در طراحی کاتالوگ را باید به خوبی بشناسید و درک درستی از آن داشته باشید. بیاید ببینیم این اشتباهات کدامند و چرا باید از آن ها پرهیز کرد.

8 اشتباه رایج در طراحی کاتالوگ که باید از آن ها پرهیز کنید

1. سعی کنید سمت لی اوت ها و قالب های آماده در اینترنت نروید

شاید یکی از اشتباهات رایج در چاپ کاتالوگ و طراحی آن، استفاده از قالب های آماده سایت های بزرگ طراحی باشد. جدا از بحث اخلاقی آن، وجهه خوبی برای برندتان ندارد که از طرح های دیگران برای چاپ کاتالوگ برندتان کپی کنید. این اشتباه معمولا بین طراحان تازه کار رایج است. از طرفی، اکثر این قالب ها بسیار قدیمی و ناکارامد است. خصوصا اگر برای طراحی کاتالوگ با متون فارسی مورد استفاده قرار بگیرد.

2. کسی حوصله خواندن متن طولانی را ندارد!

یک اشتباه بزرگ در طراحی کاتالوگ، استفاده از متن زیاد است. سعی کنید در کاتالوگ بیشتر از عکس استفاده کنید. شما می خواهید در کاتالوگ، محصولات خود را معرفی کنید. برای این کار، مناسب ترین روش استفاده از تصاویر است. نوشتن جزئیات محصولات به طور دقیق مناسب کاتالوگ نیست و برای این کار معمولا از چاپ بروشور استفاده می شود. استفاده از متن زیاد، بدون هیچگونه تصویر و المان گرافیکی، بخصوص اینکه تصویر یا بگکراند رنگی نیز داشته باشد، سریعا چشمان بیننده را خسته کرده و هر چقدر هم اطلاعات مهمی در آن صفحه باشد، بیننده از مطالعه آن صرف نظر خواهد کرد.

3. متن با بک‌گراند رنگی، چشم را خسته می‌کند

از دیگر موارد اشتباه در چاپ کاتالوگ، که شاید بتوان گفت در اغلب موارد در طراحی کاتالوگ رخ می دهد، قرار دادن یک تصویر یا یک رنگ به عنوان بک‌گراند در زیر متن کاتالوگ است. به عبارت ساده‌تر، قرار دادن تصویر رنگی در زیر متن، چشمان مخاطب را خسته می کند. این فاجعه زمانی به اوج خود می رسد که رنگ عکس انتخابی برای بک‌گراند، مناسب آن متن نباشد و متن در آن زمینه خوانایی خود را از دست بدهد.

4. استفاده بی رویه از تصاویر ممنوع!

یکی دیگر از 8 اشتباه رایج در طراحی کاتالوگ، این است که این تصور وجود دارد که چون نمی توانیم از متن طولانی استفاده کنیم، پس بیاییم جای آن را با عکس پر کنیم! همانطور که باید از به کار بردن متن طولانی در کاتالوگ بپرهیزید، به همان مقدار، استفاده بی رویه و نامنظم از تصاویر، کاتالوگ شما را به آلبوم عکس تبدیل می کند. برقراری تعادل میان متن و عکس، حاصل کار شما را حرفه ای تر خواهد کرد. تناسب را در هر موردی باید رعایت کنید. همان طور که استفاده از یک عکس در متون طولانی خیلی جالب به نظر نمی رسد، یک متون کوتاه بین تعداد زیادی عکس نیز تصویر جالبی ارائه نمی کند.

5. متن ها و عکس ها را فشرده نکنید، نگران کمبود جا نباشید، این همه جا!

فشردگی تصاویر و متن در هر یک از صفحات کاتالوگ، یکی از اشتباهات بزرگ طراحی کاتالوگ است که می توانید انجام دهید. این اشتباه، سبب گمراهی مخاطب می شود. ارتباط برقرار کردن میان تصاویر و متن در این شرایط، کار بسیار دشواری است. سعی کنید به جای فشرده سازی، تعداد صفحات کاتالوگ را افزایش دهید. در است کمی هزینه چاپ کاتالوگ بالاتر می رود، ولی در عوض، کارایی کاتالوگ افزایش می یابد.

6. عدم رعایت حاشیه استاندارد تصاویر و متن، لطمه بزرگی به طراحی شما می‌زند

در بسیاری از کاتالوگ های چاپ شده، دیده می شود که قسمتی از عکس، لی اوت، شماره صفحه و در بدترین حالت متن اصلی در برش و عملیات صحافی از بین رفته و کات شده است. تنها دلیل این موضوع، عدم رعایت حاشیه امن برای متن، تصاویر و … کاتالوگ است. این موضوع، اشتباه بزرگی در طراحی کاتالوگ به شمار می رود و شما را غیرحرفه ای و تازه کار جلوه می دهد. پس هرگز این اشتباه را نکنید.

7. استفاده از فونت نامناسب با سایز بزرگ، اشتباهی عجیب!

مهم ترین معیار یک کاتالوگ جذاب و حرفه ای، تناسب و توازن در تمامی المان های صفحه است. به صفحه آرایی اهمیت زیادی بدهید و از شلختگی و بی نظمی بپرهیزید. از فونتی زیبا، روان، خوانا و غیر فانتزی با رنگ مشکی 70 تا 80 درصد استفاده کنید. تنها برای پر کردن صفحات، فونت ها را در سایزهای خارج از عرف بکار نبرید. اگر می خواهید رنگ فونت را تغییر دهید، سعی کنید در جای مناسب این کار را انجام دهید، مثلا در تیترها یا کلماتی که می خواهید آن ها را برجسته کنید.

8. جلد کاتالوگ را الکی شلوغ کنید، زیبایی در سادگی است!

در طراحی جلد کاتالوگ خیلی خیلی دقت کنید. جلد کاتالوگ مانند ویترینی است که مخاطب با دیدن آن تصمیم می گیرد وارد آن شود یا نه. اشتباه بزرگ در طراحی جلد کاتالوگ، قراردادن عکسهای متعدد و متن زیاد است زیباترین جلدها که مختص کاتالوگ های برندهای برتر دنیا هستند، رازی به غیر از طراحی ساده و جسورانه ندارند. بنابراین سعی کنید ساده طراحی کنید و خیلی شلوغ کاری نکنید.

 

منبع: https://jelvehnama.com/8-common-mistakes-in-catalog-design/